Influencer marketing: zoek authentieke merkambassadeurs
Om kortstondig beroemd te worden (de zogenaamde “15 minuten bekendheid”), is tegenwoordig goed mogelijk. Een vlog van YouTube influencers, een tweet of een commentaar op het sociale web dat de zenuw van de tijd raakt, kan zich binnen enkele dagen over de hele wereld verspreiden. Maar als een clip of post “virale” is gegaan, is de aandacht meestal net zo snel vervaagd als hij is opgekomen.
Een echte uitdaging is om door kennis en contacten naam te maken op het net en zich duurzaam te vestigen als opinieleider. Wie trends en meningen beïnvloedt en de toon zet op Instagram en Co. wordt al snel rolmodel voor zijn volgelingen. En het geeft hem grote macht: hij wordt een invloedrijker en daarmee een interessante multiplier, zelfs voor grote bedrijven en merken.
Het winnen van deze influencers en het opbouwen van een succesvolle influencer marketing strategie rondom hen is de taak van zogenaamde influencer marketing en een grote uitdaging voor bedrijven en marketeers.
Inhoudsopgave
Wat is influencer marketing?
Influencer marketing is al lang meer dan alleen een modewoord dat elke zelfverklaarde marketing expert rond gooit. Op het gebied van de spanning tussen klassieke online PR, de zogenaamde referral marketing en social media marketing, is een nieuwe, belangrijke discipline in de online marketing mix ontstaan.
De belangrijkste taak van influencer marketing is het identificeren van influencers die relevant zijn voor uw bedrijf of merk, ze aan te spreken en een zakelijke relatie met hen op te bouwen. Bedrijven willen invloedrijke personen integreren in hun eigen communicatiestrategieën en ze gebruiken als multipliers voor bedrijfsboodschappen en reclamedoeleinden. Voordat we dieper ingaan op de taken en mechanismen van influencer marketing, maken we eerst duidelijk wat een influencer is.
Wat zijn influencers?
Influencers zijn in wezen persoonlijkheden die als opinieleiders op het net optreden. Ze hebben meestal een zeer groot bereik, dat ze als blogger met hun eigen online aanwezigheid of via sociale media zoals Twitter, Instagram of YouTube konden winnen.
Het assortiment is het aandelenkapitaal van influencers. Maar bereik alleen is niet alles – sociale invloed is wat telt. Degenen die geloofwaardigheid en vertrouwen hebben verworven binnen hun eigen fan gemeenschap en gemeenschap fungeren als rolmodel en hebben een grote invloed op de mening en het consumentengedrag. In principe kan iedereen als influencer optreden: Journalisten, bloggers, YouTube influencers, beroemdheden, politici, auteurs of professionals. Naast het bereik en de kracht van de verschillende kanalen zijn vooral de reputatie en geloofwaardigheid van de influencers van belang.